Tento díl je věnovaný přípravě materiálu, řezání, dlabání a testu sestavení konstrukce. Protože úprava dřeva vyžaduje mnohem více prostoru, než mám k dispozici na zahradě, musel jsem kompletní opracování trámů dělat u táty na dvorku. Nejen že nám dřevo strýc přivezl až na dvůr, měl jsem tu hlavně zázemí, možnost úschovy nářadí v garáži a manipulace na betonovém dvorku byla také o něčem jiném.


Řezání materiálu

Veškeré potřebné plány jsem si přilepil na dveře garáže, aby byly vždy na očích, případné poznámky jsem si psal rovnou do plánů. Nešlo si to všechno pamatovat, zvláště, když některé trámy jsou stejné, jen zrcadlově otočené.



Pro vodorovné části konstrukce jsem vybíral co nejrovnější smrkové trámy, ty nejkřivější byly určeny pro segmenty nejkratších délek. Hned u prvního trámu, jak byl na kozách, mi sklapla čelist. Moje nástrojářská přesnost, kdy všechno dělám s posuvkou, byla nyní degradovaná na měření plus minus pár milimetrů. Například trám měl mít 100x130mm, měl 95x135mm. Nejprve jsem chtěl všechno přepočítávat, ale bylo mi jasné, že tím ničeho nedosáhnu. V podstatě nebyly dva stejné trámy. navíc dřevo bylo přivezeno rovnou z pily, tak se dalo předpokládat, že sesycháním bude měnit rozměry i tvar. Byl jsem tedy na cestě velké neznámě, jak dopadne konečné sestavování této mojí stavebnice z dřívek.

Dlabání

Spoje trámů jsem volil klasicky na čep a dlab. Pravoúhlé překrytí bylo dlaby v polovině tloušťky. Nejprve jsem si trámy ohobloval elektrickým hoblíkem, poté okružní pilou kolem dokola nařezal materiál pro snadnější odsekávání a pak už jen dlátem odsekal tenké destičky. Práce šla docela dobře od ruky. Začistil jsem vzniklý čep buďto dlátem, rašplí nebo elektrickou bruskou s kotoučem ze skládaného smirkového papíru.
Dlaby jsem si u prvních dvou kusů předvrtával vrtačkou, ale pak jsem to opustil, nejlepší bylo rovnou dlabat čtvercovou díru. Z odřezku trámu jsem si udělal mustr čepu i dlabu, abych měl všechno stejné a všechno do všeho pasovalo.
Protože jsem přípravu materiálu dělal ve dnech úmorných veder, zahradní altán, jak je vidět na fotkách, byl nutností.

Fáze přípravy materiálu


- Nejprve jsem začal dělat spodní věnec z trámů 100x130cm. Přední a zadní kusy jako první, boky jako druhé. Odřezky poté poslouží jako vnitřní výztuhy.
- Pak jsem začal dělat horní věnec, který je půdorysně stejný, jen z trámů 100x100. Krom předního nosníku, který je ze 100x130cm trámu.
- Nyní jsem začal dělat všechny svislé trámy, čili sloupky. Zde bylo potřeba u dlabání myslet na přesné otočení dlabů.
- Vodorovné vzpěry zasunuté do sloupků jsem dělal jako poslední.
- Zábradlí jsem dělal až na místě, když už stála hrubá konstrukce na svém místě.

Test sestavení


Když jsem měl všechny trámy na sponí věnec tvořící podlahu hotové, nedalo mi to a zkusil jsem vše sestavit, abych získal představu o mohutnosti mého díla. Fotka ukazuje, že to teda rozhodně kadibudka nebude. Zámky kupodivu šly krásně sestavit, a zjištění, že postavit celý Tea house bude hračka, mě nabudilo k další práci, bez oběda.

Převoz na místo určení


Když jsem po několika týdnech měl veškerý materiál připravený k sestavení, nastal okamžik převozu. Přesněji, nepracoval jsem několik týdnů, jen pár víkendů a týden dovolené v začátcích. Všechno jsem chtěl převézt na střeše mého auta, ale na jednou by to nešlo. Proto jsem ze začátku dělal týden a o víkendu jsem vše, co bylo hotové převezl k sobě na zahradu. Protože jsem musel chodit do práce, další aktivity byly vždy o víkendech.
Sháněl jsem pro tento ůčel bytelný střešní nosič s velkou nosností, vyhrála Atera. Thule mi svými parametry nevyhovoval. Nevim, zda se to smí říkat, ale na střeše jsem vezl hodně přes 400kg. Jízda 100km bez problémů, když zafoukalo s autem to cloumalo dost. Na střeše jsem převezl veškeré trámy na dvakrát. První jízdou jsem prakticky převezl celou hrubou konstrukci, druhou jízdou zbytky a trámy určené na střechu. V dalších jízdách ze stavebnin jsem převážel OSB desky, překližky, prostě všechno. Auto posloužilo jako náklaďák, se sklopenými sedačkami jsem do zavazadlového prostoru lopatou naházel 800kg kačírku, komplet všechny cihly ztraceného bednění, spousty pytlů betonu. Ani to všechno nemám pořádně spočítané.



Moje Hanko

<< zpět | pokračování >>

0

komentářů


Nový komentář

validace

* - povinné položky


Nastavení cookies