Stavba Kuňkadla se blíží ke konci a já zapomínám aktualizovat blog. Takže po delší době přidávám pár fotek ze stavby. Poslední 5 díl bude obsahovat fotografie hotového modelu s různými detaily. Fotografie budou pořízeny ještě před záletem, kdyby náhodou, tak ať je nějaká vzpomínka. Snažím se dodělat Kuňkadlo do 7. září 2013, kdy máme na letišti letecký den. Co stačím, to stačím, zálet se v té spoustě lidí konat nebde, ale poslední 5díl na sebe nenechá po této akci dlouho čekat.



Koženou obrubu jsem přilepil kontaktním lepidlem


Baldachýn jsem přilepil ke vzpěrám dvousložkovým epoxidem. Kabel serva křidélek jsem schoval pod stahovací bužírku a uvidíme, jak dlouho to vydrží.


Z druhé strany žebra jsem vzpěry zajistil ocelovým kolíčkem, který jsem řádně prolil epoxydem. Baldachýn se i po nárazu nemá šanci pohnout.


Vzpěry baldachýnu a podvozek, jsem k trupu zasouval do pouzder z tvrdého dřeva. Ozdobné znázornění upínacích třmenů je zhotoveno z 0,5mm hliníkového plechu a místo nýtů jsou použity zlaté špendlíky s plochou hlavou, z druhé strany ohnuty proti vytažení.



V záloze mám připravenu červenou barvu Revell, kdyby bužírka nevydržela dlouho.


Uchycení podvozku je provedeno stejným způsobem


Větrný štítek jsem udělal z blistru nějakého výrobku, stačí i víko plastové krabičky. Kleštěmi jsem natvaroval proužek hliníku, svrtal se štítkem a "přinýtoval". Celek je pak k trupu přilepen kontaktním lepidlem, vlastně to drží jen na folii Solartexu, tak očekávám, že nemusí vydržet dlouho.


Při kontrole těžiště a porovnáním fotografií skutečného letadla, jsem se začal vztekat, že jsem se až příliš nechal unést plány. Trup byl navržený pro motor s vnitřní montáží, schovaným v trupu modelu. Před první přepážkou měla být už jen vrtule. Imitace válců motoru měla být nalepena na boky trupu. To se mi nelíbilo, chtěl jsem větší maketovost, ale kdybych dal motor před první přepážku, nevypadalo by to příliš maketově, díky příliš "dlouhému nosu". Co naplat, část trupu musela jít pryč. Zařízl jsem ho u druhé přepážky. Na tu pak připevním motor a zakryji ho maketou dvouválcového motoru.


To mi zbylo, řezáno se slzou v oku.


Zde je vidět finální nažehlení portů ocasních ploch.





Pilot

Než nastuduju technologii vytváření silikonových forem pro výrobu pilota (s mou vizáží), tak jsem použil klasického Boba z laminátu. Musel jsem mu nejprve uříznout ramena, aby mi šel v trupu tam, kam jsem chtěl a zároveň jsem získal prostor, kam upevnit ruce.




Hledám vhodný materiál na oblečení. Jako zajímavá alternativa se nabízí staré ponožky, rukavice a pod.












A jo, ono to nějak půjde.

Imatrikulace

Zahrával jsem si s myšlenkou, že bych nechal v reklamce vyřezat na plotru všechny znaky imatrikulace z reklamní folie, vhodné barvy. Vyžadovalo by to 130cm délky folie 50 cm široké. Cena řezání byla navrhnuta na 10Kč/1dm2 .Testovací vzorek však ukázal, že lepivost nedosahovala ani trochu uspokojivých vlastností. Možná na hladkém křídle, ale já mám všude porty a tyto nerovnosti odlupují reklamní Oracalovou folii, i když jí zahladím pomocí horkovzdušné pistole. Proto jsem přešel na jinou technologii. Jednodušší tvary, jako jsou písmena, jsem vytiskl na tiskárně na samolepicí papír (15Kč jedna A4), vyřízl šablonu skalpelem a nalepil na model. Airbrushem jsem pak stříkal vzory. I když jsem kladl důraz na prvotní "poprášení" a následné pečlivé nastříkání kolem okrajů, stejně se barva dostala pod samolepku a papír k tomu ještě sál. Metoda se naosvědčila. Nakonec jsem vše udělal malým štětcem a bylo.




Šablona nalepená na křídlo těsně před stříkáním. Ostatní vzory jsem dělal štětcem. Nevýhoda tohoto způsobu je, že samolepicí papír má až moc velkou lepivost a jde dost špatně ze Solartexu sloupnout. Zanechává malinko znatelné mapy po lepidle.


Složitější tvary jsem dělal jinak. Nechal jsem si nařezat na plotru vzor, stejně byl větší než formát A4, folii jsem poté přelepil přenosovou folií, která má tu vlastnost, že její lepivost je větší, než lepivost Oracalové folie vůči podkladovému papíru, ale na druhou stranu zase lepivost nižší, než je lepivost Oracalové folie k podkladu. Ne však, když je podklad Solartex. I když bylo křídlo řádně odmaštěné, Oracal na Solartexu nedržel , jak měl. Nejhorší byla tedy fáze na obrázku, strhnutí přenašecí folie. Poté jsem modrý Oracal vyhladil teplým vzduchem a barvil štětcem. Něco barvy v místech portů zateklo i pod folii. Nu co, nejhorší místa smyju ředidlem, zbytek svedu na dobové vyjádření malby od ruky. Originál Kuňkadlo také nemá imatrikulaci geometricky dokonale rovnou.


Abych z makety udělal jen "skoromaketu", vylepšil jsem přístrojovou desku. Originál kuňkadlo nemělo žádnou, pouze dvě madla na držení.

Maketa motoru


Nejprve jsem si nakreslil maketu motoru ve SketchUpu, abych získal rámcovou představu o všech dílech, ze kterých se motor bude skládat. Nechtěl jsem příliš ztrácet čas, tak je 3D model hodně zjednodušený. Jednotlivé díly jsem vyexportoval do samostatných DXF objektů a v Autocadu jsem je ještě doupravil. Zvláště kružnicím jsem dal více hran, aby byly kulatější. Rozmístil jsem objekty na formát 31x61cm a šup s tím pod laser.


Laserem vyřezané díly vyšly na 350Kč i s materiálem, který mohl sám o sobě stát 200Kč.


Jednotlivé díly jsem stříkal černým sprejem samostatně, po zaschnutí pak sestavil na nosné 4mm kulatinky. Zbylé díly jsem barvil štětcem.








Moje Hanko

<< zpět | pokračování >>

0

komentářů


Nový komentář

validace

* - povinné položky


Nastavení cookies