Tak 19. června jsem začal stavbu pirátské lodi pro mého synka. Celou stavbu budu postupně popisovat zde, budu to prokládat aktuálními snímky a uvidíme, jak dlouho mě to bude bavit. Ale tyto stránky, resp. celý tento blog jsem si nevytvořil proto, aby se na něm nic nedělo. Tento článek zahrnuje informace prvních 3 dnů ze stavby konstrukce. Vyjde-li nový díl, bude na konci článku vždy odkaz na pokračování. Zde je článek předcházející stavbu s popisem funkcí a stavbou modelu.





19. června

Příprava podkladu

Protože mám na zahradě málo místa, musím loď postavit přes chodník z kamene. Mezi chodníkem a plotem je záhon, který se musel udusat a pokrýt černou folií, aby časem za lodí nerostl plevel. Jako podklad a ochranu proti zemní vlhkosti jsem použil 3 klasické palety, vyrovnané a vypodložené do roviny. Dno lodi je z 18mm OSB desky.
První změna proti výkresu: šířka lodi bude malinko větší, paleta má 120cm, ale dvě OSB desky spojené pero-drážkou mají 135cm. Nechce se mi to podélně seřezávat, proto loď bude širší a kajuta upravena tak, aby se tam vešla dětská matrace 120 cm široká. Matyas z toho může mít i letní "chatku".



Stavba konstrukce

Druhá změna proti výkresu. KVH hranoly 60x40 neměli, tak jsem koupil hoblované hranoly 60x60. Jeví se to i jako lepší počin, konstrukce je bytelnější. Na druhou stranu, žádný rozměr mi nyní na výkresech nesedí, proto dělám konstrukci podle toho, jak to vyjde.

Začal jsem spodní částí. Do každého spoje ( natupo ) jsem provrtal dvě 8mm díry a natloukl dva truhlářské kolíky. Vše jsem také důkladně prolil voděodolným lepidlem. Spoje se tak dost výrazně zpevnily, nicméně pro mojí jistotu jsem ještě každý tupý spoj provrtal a sešrouboval vruty 80mm dlouhými.



Konstrukci spodní části kajuty jsem umístil na OSB desky, stáhl svorkami, přilepil a zespodu ještě svrtal 50mm vruty. Přidal jsem dvě vzpěry opatřené opět truhlářskými 8mm kolíky a celek jsem přikurtoval popruhy, které vše dokonale stáhly. Mezitím při čekání než zaschne lepidlo začínám vyřezávat kýl lodi z hranolků 60x60 mm.



Horní část konstrukce kajuty byla trochu složitější na ustavení, celou stavbu totiž provádím sám bez pomoci druhé osoby. Sloupky postavené pod úhlem 15° ale drží díky truhlářským kolíčkům docela dobře, vše navíc stejně jistím 80mm vruty.



20. června

Nyní je čas na zpevnění konstrukce deskami  zvanými DURELIS. Původně jsem vše chtěl dělat z OSB desek, které jsem chtěl pokrýt palubkami, aby si Matyas nezadřel nějakou třísku, ale:
  • stavba by se citelně prodražila
  • vruty by nesměly projít skrz desku dovnitř
  • povrchová úprava by byla složitější
  • navíc palubky B-C nejsou zrovna kvalitní, pohledové jen z jedné strany, sem tam nějaký ten otřep a OSB deska by stejně zevnitř, kde si dítě hraje, nabízela třísky všude možně.
Tak jsem zvolil variantu povrchově impregnovaných mikroštěpkových desek DURELIS, které vydrží nějaký ten déšť a jsou z obou stran hezky hladké.



Desky jsou široké 81cm, s tím jsem počítal a udělal spodní část konstrukce tak vysokou, aby při zarovnané hraně s vodorovným hranolem, vyšla deska až k zemi a zakryla tak nevzhlednou paletu.



Desky mají také pero-drážku, jdou proto pěkně sezazovat a v závěrečných úpravách nebudu muset tolik kytovat. Desky připevňuji ke konstrukci vruty 4.5x45mm. Připevněním desek k zádi lodi se celek dokonale zpevnil a při zacloumání se ani nehne.



Zkouška výšky s klouzačkou. Zde to budu muset ještě vymyslet, protože díru do kajuty se mi moc dělat nechce, zvláště když jsem v těchto místech chtěl dělat okénka a uvnitř poličku nebo přichycení pirátské mapy. Takže klouzačka buď bude vyvýšena a dojezd bude trochu výše s "doskočištěm", nebo nebude vůbec.




Pohled do budoucí pirátské kajuty. Už od prvních plánů počítám s tím, že zlom v zádi poslouží i jako sedátko. Nyní se mi v hlavě rýsují možná vylepšení, pravděpodobně tam udělám sklápěcí postel, protože díky zvětšení šířky se tam krásně vejde dětská matrace 120x60cm, která, sklopená dolů bude sloužit jako bezpečnostní bariéra při divokých hrách v rozbouřeném moři.

21. června



Dodělal jsem kýl lodi, dalo mě to hodně přemýšlení a výpočtů, aby boky přední části lodi byly ukloněné, jako ve skutečné lodi. A o tom to je, jde to udělat podstatně jednodušeji, ale já si stavbu užívám a vymýšlím většinu věcí až při stavbě. Kýl je malinko výše, je z hranolu 80x80mm, přední paluba bude tedy ukloněná. Nebude se na ní držet voda a uvnitř bude střílna s výlezem, možná tam umístím vodní dělo, nebo pneumatické, vystřelující 7cm dětské míčky.

Konstrukce absolvovala první test deštěm, při středeční průtrži mračen nevydržela krycí plachta, pod tlakem lodi se prohnula a v tu ránu bylo uvnitř 5cm vody. Do rána se ale voda ztratila. Škoda, chtěl jsem vidět, kde se drží voda a kde mám udělat odtokové díry. Pro jistotu je ale udělám hustší, ať mají pavouci kam lézt.



Podkladovou paletu jsem seřízl podél dna. Pilu osacku jsem si o hřebík ztupil, naštěstí to nebyla moje oblíbená. Když už jsem u řezání. Původně jsem chtěl celou konstrukci řezat ruční okružní pilou, případně přímočarou pilou, to by ty 60x40 hranoly šly krásně. Ale když mám nyní 60x60 hranoly, kotouč okružní pily to na jednou už nepobere, otáčet hranol se mi zas nechce a přímočará pila s dlouhým plátkem neudělá rovný řez, tak používám ruční pilu čepovku. Řezání vysušených hranolů jde krásně a řezy jsou krásně rovné. Není holt nad šikovné ručičky. :-)

Moje Hanko

<< zpět | pokračování >>

2

komentáře

01Března2014

Sarka Soukupova

Dobry den, to je super, jak se to krasne rysuje! Prosim, nemate nejake foto jiz hotove lodi - zda jste desky nejak natiral a tak? Delame detem také pirátskou lod a resime, jak udelat podlahu na palube, mame fosny - smrkove hranoly a chceme nechat mezeru kvůli pohybu dreva, ale zase nechceme, aby do podpalubi moc prselo... Jak jste to resil Vy? Nechci davat zadny plech nebo něco, ale nevim si rady... Predem dekuji za Vas cas! Sarka Soukupova
05Března2014

kamilh

Dobry den, v soucasne dobe cekam na teplejsi pocasi a zacnou se na lod vazat plachty. Take se pomalu rysuje rozsireni o pneumaticke delo na pridi, strilejici plastove micky do bazenu pomoci stlaceneho vzduchu. Fotografie soucasneho stavu lodi jsou vzdy v nejnovejsich pokracovanich clanku o stavbe, odkaz na pokracovani je vzdy na konci clanku vpravo. Ja jsem na podlahu pouzil vodeodolne OSB desky, ktere jsem jeste i pretrel barvou. Proti zemni vlhkosti jsou chranene, protoze lezi na drevenych paletach. Po prvnim vetsim desti jsem zjistil, kde je treba desku provrtat pro odtok vody. Vetsinou to je v rozich v kajute.

Nový komentář

validace

* - povinné položky


Nastavení cookies